Współczesna implantologia

W dobie dzisiejszych czasów medycyna rozwija się wyjątkowo szybko, a stomatologia jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin.  Nowoczesne metody implantacji pozwalają skrócić czas, potrzebny do przygotowania i przeprowadzenia tego zabiegu, a także czas gojenia tkanek miękkich i bezpośrednio wszczepiania implantu.

Implantacja bez cięcia tkanek miękkich.

Jedną z najbardziej popularnych, a także nowoczesnych metod implantacji zębów jest instalacja implantów bez cięcie dziąsła.  Implantacja za pomocą lasera jest najmniej bezkrwawym i mało inwazyjnym typem implantacji, która ma wiele zalet: nie ma potrzeby szwów, ponieważ wszystkie przecięte tkanki lekarz od razu przyżega; użycie lasera jest dodatkowym antyseptykiem;  okres gojenia jest szybszy.

Instalacja jednego implantu trwa średnio 10-15 minut, a ryzyko odrzucenia znacznie zmniejsza się, ponieważ zapalenie otaczających tkanek miękkich jest zredukowano do zera ze względu na brak szwów.

Implantacja z natychmiastowym obciążeniem.

Wielu pacjentów niechętnie wybierają ten rodzaj uzupełnienia, zwłaszcza, gdy się zetknęli lub dowiedzieli o takiej opcji 10-15 lat temu, ponieważ uważają, że cala procedura będzie trwała bardzo długo i będzie obejmowała długotrwałe dolegliwości, w tym dyskomfort psychologiczny. Mówiąc najprościej, nikt nie chce chodzić z „dziurami” zamiast zębów i przebywać na fotelu kilka godzin codziennie. Dziś, dzięki rozwojowi nowoczesnych metod,instalacja jednego implantu trwa nie dłużej niż pół godziny, a instalację dziesięciu implantów można przeprowadzić na jednej wizycie, przy czym zabieg jest całkowicie bezbolesny.

Jeśli chodzi o przerwę miedzy instalacją implantu a zainstalowaniem korony, to i ten etap w większości przypadków jest znacznie bardziej komfortowy. Nowoczesna implantacja najczęściej zakłada bezpośrednie obciążenie implantu koroną tymczasową. Zainstalowanie na korony stałej (nie ma znaczenia metalowej czy ceramicznej) od razu po implantacji jest niemożliwe. Specjalnie w tym celu zostały wymyślone korony tymczasowe, które są wykonywane ze specjalnego hipoalergicznego plastiku, który jest tak samo estetyczny jak ceramika i podobnie symuluje zęby pacjenta dzięki możliwości dopasowywaniu kolorów. Mówiąc o wytrzymałości, rzecz jasna, plastyk jest mniej wytrzymały od naturalnych zębów lub uzupełnień stałych, jednak jest wystarczająco silny, aby służyć miesiącami.

Implantacja w dniu usunięcia.

Inną nowoczesną metodą implantacji zębów jest implantacja jednoetapowa. Oznacza to, zeinstalacja implantu, łącznika i korony zachodzi w ciągu jednej wizyty. Cala procedura trwa około godziny.

Implantacja z użyciem szablonu.

Nowoczesna implantacja zębów od dawna nie pociąga za sobą takie nieprzyjemne aspekty, jak duże prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań, niepewność wyników i długi psychologiczny dyskomfort pacjenta, z którymi musieli walczyć stomatolodzy parędziesiąt lat temu. Dzisiaj przypadki odrzucenia implantu spotykają się w 2-5 %, instalacja jednego implantu trwa średnio 15 minut, a ryzyko błędów medycznych jest zminimalizowane. Prawdopodobnie szczytem nowoczesnej implantacji zębów jest implantacja z użyciem szablonu. Ten termin oznacza precyzyjne i wysokotechnologiczne planowanie zabiegu,wykluczające nawet minimalne ryzyko błędu lekarza podczas prowadzenia implantacji. Ta technika jest szczególnie przydatna w przypadkach, instalacji więcej niż jednego implantu lub przywrócenia całego uzębienia.

Na pierwszej wizycie pacjent jest proszony o wykonanie ortopantomogramu. Kilka następnych dni, pacjent jest zaangażowany w jego własne sprawy, a w tym czasie jego lekarz z doskonałą precyzją planuje zabieg. W specjalnym laboratorium, za pomocą zdjęcia panoramicznego pacjenta, wykonuje się trójwymiarowy model szczęki, na którym implantolog może zobaczyć wszystkie opcje leczenia, ocenić bliskość sąsiednich nerwów, korzeni i kanałów oraz opracować plan instalacji implantów. Dalej za pomocą tego modelu, technik dentystyczny produkuje model gipsowy i korony tymczasowe, które zostaną zainstalowane na implanty pacjenta w dniu operacji. W ten sposób za pomocą szablonu chirurgicznego, lekarz może z góry wszystko obliczyć: po pierwsze wykluczając ryzyko, a po drugie, oszczędzając czas i nerwy pacjenta.