Usunięcie implantu

Przyczyny usunięcia implantów można umownie podzielić na trzy grupy:

1. Najbardziej korzystnym (jeśli tak można powiedzieć) powodem usunięcia implantu jest brak osteointegracji (implanty nie są akceptowane przez organizm).

2. Mniej korzystne powody – przeciążenie implantu lub zapalenie wokół implantu (perimucositis, periimplantitis).

3. Najgorszy powód do usunięcia – spowodowany nieprawidłową budową implantu lub niewłaściwą pozycją implantu. W przypadku, jeśli implant „po prostu nie wszczepi się w kość” (innymi słowami, jeśli nie nastąpi osteointegracja przez 3-6 miesięcy), to należy jego usunąć. Jest to prosta szybka i bezbolesna procedura. Po kilku miesiącach w tym samym miejscu można zainstalować nowy implant. Prawdopodobieństwo pomyślnej instalacji wynosi powyżej 99%. Jeśli zalecany okres minął, a osteointegracja nie nastąpiła, należy usunąć implant im szybciej, tym lepiej! Odczekiwanie w takich przypadkach jest absolutnie niepotrzebne, a czasami wręcz szkodliwe. Logiczna zasada: wymiana utraconego wypełnienia na nowe, źle dopasowanej korony na dobrze dopasowaną, chorego zęba, w przypadku braku możliwości jego zachowania, na implant, a złego implantu na nowy. W ten sposób będzie można zabezpieczyć się przed niepotrzebnymi powikłaniami. W większości przypadków klinicznych osteointegracja zachodzi pomyślnie. Ponadto, jeśli ona nastąpiła, implant już będzie w kości i nic się nie stanie: jeśli cala procedura przebiegnie szczęśliwie, implant będzie służyć ponad 10 lat. Mianowicie na takie „po prostu nie wszczepi się w kość” daje się 3-6 miesięcy . Jeśli czas minął, lekarz dentysta wykonał zdjęcie radiologiczne, uzupełnienia protetyczne zostały wykonane, to odrzucenia nie może już być. Jeśli istnieje stan zapalny w okolicy implantu, należy uzyskać pomoc chirurga implantologa takszybko, jak jest to możliwe. Jeśli w 2-3 tygodnie, chirurg nie poradzi sobie z zapaleniem prawdopodobnie trzeba będzie usunąć implant.

Jeśli decyzja o usunięcie implantu już podjęta, to należy tak zrobić tak szybko, jak to możliwe. Jeśli pozostawić implant do dalszej obserwacji, to cześć wyrostka zębodołowego może ulec zniszczeniu. W takich przypadkach powtórna implantacji staje się niemożliwe bez wstępnej osteoplastyki.

Zapalenie może być ostre lub przewlekłe. Jeśli stan zapalny w okolicy implantu jest ostry pacjent zawsze wie o tym, ponieważ towarzyszy temu ból, obrzęk i inne widoczne objawy. Bardziej podstępne są przewlekłe stany zapalne – pacjent rzadko zgłasza jakiekolwiek dolegliwości. Aby upewnić się, że nie ma przewlekłego stanu zapalnego, podczas implantacji na każdym etapie jest wykonywane zdjęcia radiologiczne.

Objawami przewlekłego stanu zapalnego mogą być przetoki, ruchomość implantu (implant musi być całkowicie nieruchomym). Przyczyną może być funkcjonalne przeciążenie. Wizyty kontrolne, terminowa pomoc w przypadku zapalenia w okolicy implantu mogą pomoc uniknąć jego usunięcia. A terminowe usunięcie implantu zapewni korzystną implantacje powtórną.

Najgorzej, jeśli trzeba usunąć implant, który już połączył się z kością. Wykonać taki zabieg jest znacznie trudniej i mniej przyjemnie. Z medycznego punktu widzenia taka operacja może prowadzić do bardziej poważnych powikłań w okolicy implantu. Zainstalować implant w tą okolice będzie można dopiero po osteoplastyce. Całkowity czas rehabilitacji będzie mierzony w latach. Jeśli jest to możliwe, należy unikać usunięcia implantu, jeśli nie ma zapalenia tkanek otaczających.

Główne przyczyny, dlaczego należy usunąć już zakotwiczony implant bez cech stanu zapalnego tkanek otaczających to:

·         Nieprawidłowa budowa implantu (na przykład uszkodzenia gwintu/śruby wewnątrz implantu).

·         Implant jest umieszczony w niewłaściwej

Obowiązkowe jest planowanie przyszłych uzupełnień protetycznych przed implantacją, uwzględniając relacje szczeki do żuchwy. Podczas planowania implantacji, należy brać pod uwagę nie tylko obecną sytuację (na przykład: brak zęba), ale także ocenić stan pozostałych zębów. Na przykład nie ma sensu instalować jeden implant, jeśli wszystkie pozostałe zęby są bardzo ruchome).